Departamentul de Psihologie Clinica si Psihoterapie

Universitatea Babes-Bolyai

Descoperiri Practice/Produse, Tehnologii, Servicii

I. “RO-Virtual Classroom”

  • Descriere
    • Sistemul de realitate virtuală „RO-Virtual Classroom” este o clasă virtuală în care este imersat/proiectat copilul cu ajutorul tehnologiei virtuale, sistem utilizat în scop de tratament; el a pornind de la o versiune a colegilor noşti din SUA/Canada (Dr. Rizzo coordonator), care putea fi utilizată doar în scop diagnostic. Utilizând principii din ştiinţele cognitive clinice versiunea anterioară a fost transformată radical de grupul nostru de cercetare într-o tehnologie virtuală ce poate fi utilizată nu doar în scop diagnostic ci şi de tratament (ex. ADHD, corectarea unor tulburări de învăţare şi de comportament).
  • Lucrări de specialitate prin care a fost introdusă
    • Anton, R., Opris, D., Dobrean, A., David, D., & Rizzo, A (2009). Virtual reality in rehabilitation of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Virtual Rehabilitation 2009. International conference. University of Haifa, Haifa, Israel. June 29 – July 2, 2009. http://www.virtual-rehab.org/2009/
    • Vezi şi la http://www.psytech.ro
  • Susţinere financiară
    • Grant CEEX, Nr. 78/2006
  • Impact actual (2009)
    • Tehnologia a fost prezentată la:
      • Oxford University, Department of Psychiatry, UK
    • Tehnologia va fi implementată (în curs de implementare):

II. “RETMAN

  • Descriere
    • RETMAN este personaj de benzi desenate, utilizat pentru terapia copilului şi adolescentului. Primul concept RETMAN a fost elaborat la Albert Ellis Institute, SUA, in anii ’70-’80, (Calvin Merrifield and Rebecca Merriefield: Call Me Retman and Have a Ball, 1979) pornind de la numele Rational Emotive Therapy (o formă de psihoterapie cognitiv-comportamentală). Din cauza costurilor mari atunci, proiectul a fost abandonat după ce s-a publicat o revistă de benzi desenate (comice). Conceptul a fost reluat în anul 2008 de către grupul nostru de cercetare, cu o tehnologie modernă şi concepţie teoretico-aplicativă nouă, care l-a modificat prin prisma noilor dezvoltări din ştiinţele cognitive clinice iar apoi l-a investigat pentru prima dată experimental sub aspectul eficienţei lui în promovarea sănătăţii şi tratamentul tulburărilor psihice la copii şi adolescenţi.
  • Lucrări de specialitate prin care a fost introdus
  • Susţinere financiară
    • Grant CEEX, Nr. 78/2006
    • Grant AEI, SUA, Nr. 103
  • Impact actual (2009)
    • Tehnologia a fost prezentată la:
      • Albert Ellis Institute, SUA
    • Tehnologia este utilizată la (selecţie):
      • Clinica de Psihiatrie a Copilului şi Adolescentului, UMF, Cluj-Napoca
      • Clinica Universitară de Psihologie „Babeş-Bolyai – PsyTech”, Cluj-Napoca (http://www.clinicadepsihologie.ro)
      • Grădiniţe şi cabinete particulare de psihologie clinică/consiliere/psihoterapie
    • Varianta în limba engleză a fost vizionată de peste 3000 de utilizatori şi descărcată de peste 100 de utilizatori. Varianta în limba română a fost vizionată de peste 4300 de utilizatori şi descărcată de peste 280 de utilizatori (2007-august 2009).
    • Comentarii şi analize media (selecţie):

III. “Psychological Pills”

  • Descriere
    • Pastilele (pilulele psihologice) sunt mecanisme raţionale de adaptare la stress, elaborare pe baza cercetărilor ştiinţifice, scrise pe un carton de dimeniunile 10X10 cm, utilizabile pentru tratamentul unor tulburări emoţionale psihice (ex. anxietate, depresie, furie/agresivitate, vinovăţie) şi pentru promovarea sănătăţii. Ele pot fi utilizate independent, sau în combinaţie cu alte proceduri şi tehnologii complexe psihologice (ex. Protocoale/Ghiduri Clinice, RETMAN) şi/sau medicale (ex. medicaţia psihotropă). Clientul primeşte pastila relevantă pentru problema lui, pe care o poartă la el, o citeşte/repetă de trei ori pe zi (dimineaţa, la prânz şi seara) şi ori de câte ori se confruntă cu situaţia problematică (ex. dacă are anxietate atunci când apar simptomele de anxietate). Produsul a fost investigat experimental sub aspectul eficienţei lui în promovarea sănătăţii şi tratamentul tulburărilor emoţionale la copii, adolescenţi şi adulţi.
  • Lucrări de specialitate prin care a fost introdus
    • David, D. (2007). Tratat de psihoterapii cognitive şi comportamentale. Editura Polirom, Iaşi.
    • Lupu, V., & Iftene, F. (2009). The impact of rational emotive education on anxiety in teenagers. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 9, 95-105.

V. “CBT/REBT Intervention Protocol for Major Depressive Disorder”

  • Descriere
    • Protocolul exprimă principiile terapiei raţional-emotive şi cognitiv-comportamentale într-un Ghid Clinic, validat ştiinţific, util în tratamentul tulburării depresive majore; utilizarea Protocolului reduce tabloul clinic într-o proporţie de 75%, restul pacienţilor (25%) beneficiind de ameliorări emotionale, cognitive, comportamnetale şi/sau de cunoştinţe cu rol educativ şi profilactic.
  • Lucrări de specialitate prin care a fost introdusă
    • Sava, F., Yates, B., Lupu, V., Szentagotai, A., & David, D. (2009). Cost-effectiveness and cost-utility of cognitive therapy, rational emotive behavior therapy, and fluoxetine (Prozac) in treating depression: A randomized clinical trial. Journal of Clinical Psychology, 65, 36-52.
    • David, D., Szentagotai, A., Lupu, V., Cosman, D. (2008). Rational emotive behavior therapy, cognitive therapy, and medication in the treatment of major depressive disorder: A randomized clinical trial, posttreatment outcomes, and six-month follow-up. Journal of Clinical Psychology, 64, 728-746.
    • Szentagotai, A., David, D., Lupu, V., & Cosman, D. (2008). Rational Emotive Therapy, Cognitive Therapy and medication in the treatment of major depressive disorder: Theory of change analysis. Psychotherapy: Theory, Research, Practice and Training, 4, 523-538.
    • David, D. (editor) (2007). Protocol clinic de psihoterapie raţional-emotivă şi comportamentală pentru depresie. Editura Sinapsis, Cluj-Napoca.
  • Susţinere financiară
    • Grant A CNCSIS,  Nr. 385, România
    • Grant AEI, SUA, Nr. 101
  • Impact actual (2009)
    • Tehnologia de intervenţie a fost prezentată la:
      • Albert Ellis Institute, SUA
    • Tehnologia este utilizată la (selecţie):
      • Clinica Universitară de Psihologie „Babeş-Bolyai – PsyTech”, Cluj-Napoca (http://www.clinicadepsihologie.ro)
      • Cabinete particulare de psihologie clinică/consiliere/psihoterapie (peste 100)
      • Clinica din cadrul Albert Ellis Institute, SUA
      • Programele de formare în psihoterapii cognitive şi comportamentale (România şi SUA)

Metal(z) Videos Psydir Razvan Antonescu Voyaging Hacks ColorRed